Waarom is een netwerkanalyse zo handig? In veel beleidsstukken wordt gekozen voor het begrip 'hemelsbreed', vaak uitgedrukt in een straal van x meter. Het is eigenlijk bijzonder dat in deze tijd van smartphones, "slimme" digitale kaarten, routeplanners en gps nog gekozen wordt voor 'hemelsbreed'.
Twee voorbeelden hiervan die ik op het internet kon vinden zijn: de Regeling laadpalen elektrisch vervoer Zwolle waarin
het volgende wordt gezegd: “Volgens deze beleidsregel wordt binnen een straal van 500 meter van één van deze laadpalen geen medewerking verleend aan een nieuwe laadpaal op gemeentelijke grond.
De houder van de elektrische auto kan dan van deze bestaande laadpaal gebruik maken.” En een ander voorbeeld is te vinden op de site van de gemeente Utrecht: “Er is in een straal van 250 meter van uw woonadres nog geen oplaadlocatie aanwezig”. Ik kom nog terug op het feit dat er wat mij betreft ook nagedacht mag worden over het gebruik van afstand in dit soort uitspraken, maar dat houdt u nog van mij tegoed in een volgend artikel.
Als we het Wilhelminapark in Utrecht als voorbeeld nemen kunnen we zien dat als je van punt A naar punt B moet verplaatsen er verschillende opties zijn. Maar niet elke optie is geschikt voor elk vervoermiddel. De aankomsttijd is ook afhankelijk van de keuze voor de juiste weg. Stel dat we met de auto aankomen bij de oranje ruit en dat de paarse ster onze bestemming is. In de afbeelding zien we dat de afstand van de oranje ruit naar de paarse ster hemelsbreed 300 meter is (rode stippellijn).
Als we met de auto (blauwe pijlen) door rijden blijkt de werkelijke afstand 486 meter te zijn. Als we de auto hier parkeren, de vouwfiets uit de kofferbak halen en over de paarse route verder fietsen is de afstand 412 meter. Ik heb dan ook een vouwfiets in mijn achterbak, maar als je die niet hebt en de auto parkeert en een wandelingetje door het Wilhelmina park onderneemt, ben je binnen 387 meter bij de eindbestemming. Geen enkele afstand valt binnen de straal van 300 meter.
Verschillende vervoerswijzen leiden, niet verrassend, tot verschillende reisafstanden. Maar wat we ook zien is dat een straal van 300 meter geen goede maatstaf is voor de werkelijke afstanden. Dit soort situaties komen heel erg vaak voor. Zo zijn waterwegen, sporen, snelwegen en parken slechts enkele voorbeelden van obstakels die niet hemelsbreed overgestoken kunnen worden. Waarom houden wij dan toch vast aan de straal van x meter? Is het in deze tijd waarin digitale kaarten en routeplanners zo alom vertegenwoordigt niet beter om deze technieken te omarmen en te accepteren als tools om beleid nauwkeuriger en beter te maken? Iedereen die met Google Maps of Google Earth overweg kan is ook in staat om te doen wat hierboven beschreven staat. Ik begrijp dat dit voor Wilt u dit geautomatiseerd doen voor heel veel locaties tegelijk, neem dan contact met ons op via: ANS Verkeer en Ruimte. Vragen beantwoorden en bij u langs komen voor een presentatie met demonstratie doen wij gratis.