Bronnen: RDW, O&S, Kadaster, Rijkswaterstaat. Gemaakt met ArcGIS

Klik hier of op de kaart om de interactieve kaart te openen.

In 2014 werd in Amsterdam parkeren op kenteken ingevoerd. Dit was aanleiding om 900 betaalautomaten te verwijderen, omdat je niet terug naar de auto hoeft te lopen met het bonnetje. Ik vroeg mij toen al af wat nu de afstand tussen je bestemming en de parkeerautomaat zou worden. Daarom hebben we uit interesse alle loopafstanden vanaf de automaat over de weg uitgerekend en 2013 en 2016 naast elkaar weergegeven in een interactieve kaart.

Wat is er veranderd?

Het verwijderen van circa 900 betaalautomaten heeft gezorgd dat de gemiddelde afstand van de automaat tot ieder pand in de hoofdstad is toegenomen van 57 meter tot 70 meter. Bij een vergelijking op buurtniveau is te zien dat er in 2013 veel blauwe buurten zijn in de categorie tot 50 meter lopen. In 2016 komt deze categorie amper voor. De rode en oranje gebieden zijn geen woonwijken en/of er zijn weinig openbare parkeerplaatsen.

Aantal panden en loopafstand parkeerautomaat

 

 

Eigenlijk kan er geconcludeerd worden dat er niet zoveel aan de hand is. Als we naar individuele panden kijken zien we ruim 11.000 panden, van de bijna 94.000, waar bezoekers nu 100 meter of langer moeten lopen vanaf de automaat. Hierin is geen rekening gehouden dat je vanaf de auto nog naar de automaat moet lopen. Toch zal het bijna niet voor komen dat, als er voldoende parkeerplek is, je in totaal meer dan 300 meter zal moeten lopen. Bovendien gebruikt 70 procent van de Nederlanders mobiel parkeren wat de loopafstand na het parkeren verkleint, omdat je niet meer naar de automaat hoeft te lopen.

Niets aan de hand dus?

De laatste jaren wordt er in mijn omgeving niet veel geklaagd over parkeren. Maar ik weet niet of dat representatieve conclusie is voor de hele stad. Wat wel onhandig is, en ook niet per se met een parkeerapp is opgelost, is dat de informatie op de parkeerautomaat over wanneer er parkeergeld betaald moet worden minder goed bereikbaar is. Per saldo krijg je als bezoeker van de stad minder voor hetzelfde parkeergeld.

Verder hoor ik ook regelmatig onder autogebruikers, die nog geen mobiel parkeren gebruiken, dat ze vaak geen automaat kunnen vinden. Om deze klacht te onderzoeken zullen wij de ruimte in 3D moeten analyseren op zichtlijnen. Wellicht wordt dat ons volgende hobbyproject.

Methodologie en bronnen

Voor de analyse is gebruik gemaakt van gegevens van de RDW over de locaties waar betaald parkeren is en de locaties van betaalautomaten. De weergegeven buurten zijn gebaseerd op de buurtindeling van de Dienst Onderzoek en Statistiek (O&S) van de Gemeente Amsterdam. De berekeningen van de loopafstand vanaf de parkeerautomaten zijn gedaan met behulp van het Nationaal Wegen Bestand (NWB) van Rijkswaterstaat en de Basisadministratie Adressen en Gebouwen (BAG) dat wordt bijgehouden door het kadaster. Met behulp ArcGIS van Esri zijn alle afstanden tussen de gebouwen in Amsterdam waar betaald parkeren geldt tot de dichtstbijzijnde betaalautomaat uitgerekend over het wegennetwerk. Zogenaamde olifantenpaadjes, die niet in het wegenbestand zijn opgenomen, zijn in deze analyse niet meegenomen.

http://arcg.is/28IRqAj

Effect fietsbrug over het IJ in Amsterdam

Ans Verkeer & Ruimte heeft een analyse uitgevoerd naar de verschillen in fietstijd met en zonder brug over het IJ vanaf IJssalon ijskoud de beste in Amsterdam-Noord tot maximaal een half uur fietsen. Klik hier om naar de gedetailleerde kaart te kijken.

Fietstijd zonder brug Fietstijd met brug

ANS Verkeer & Ruimte heeft in samenwerking met de groep 'Een brug over het IJ' een analyse gedaan naar het effect van een fietsbrug over het IJ. De discussie over de brug hoedt de gemoederen flink bezig.

Voormalig minister Melanie Schultz van Haegen was tegen en Rijkswaterstaat staat er ook kritisch tegenover. Vanuit de scheepvaartsector en de provincie klinken ook geen enthousiaste geluiden. Ook bewoners van Amsterdam Noord die al hun hele leven met de pont varen zijn er niet van overtuigd dat een brugverbinding met het oostelijk gelegen Java-eiland een snellere fietsverbinding met het Centrum van Amsterdam oplevert. Maar al deze kritische geluiden heeft de Gemeente Amsterdam er niet van weerhouden om toch voor de aanleg van deze fiets- en voetgangersbrug te kiezen. Dus de brug komt er gewoon.

De analyse is uitgevoerd met de volgende uitgangspunten:

  • Startpunt IJssalon ijskoud de beste in Amsterdam-Noord
  • Gemiddelde fietssnelheid 15 kilometer per uur
  • Maximaal 30 minuten fietsen
  • gemiddelde wachttijd op veerpont tijdens de ochtendspits volgens de dienstregeling van het GVB.

Bronnen:

  • Wegennetwerk van Rijkswaterstaat (NWB);
  • Dienstregeling GVB
  • Ondergrond: Esri

De analyse is gemaakt met behulp van ArcGIS en de weergave via Story Maps van ArcGIS Online.

 

Blogs

  • Loopafstand parkeerautomaat Amsterdam

    Bronnen: RDW, O&S, Kadaster, Rijkswaterstaat. Gemaakt met ArcGIS

    Klik hier of op de kaart om de interactieve kaart te openen.

    In 2014 werd in Amsterdam parkeren op kenteken ingevoerd. Dit was aanleiding om 900 betaalautomaten te verwijderen, omdat je niet terug naar de auto hoeft te lopen met het bonnetje. Ik vroeg mij toen al af wat nu de afstand tussen je bestemming en de parkeerautomaat zou worden. Daarom hebben we uit interesse alle loopafstanden vanaf de automaat over de weg uitgerekend en 2013 en 2016 naast elkaar weergegeven in een interactieve kaart.

    Lees meer...
     
  • Loopafstand Supermarkt Amsterdam

    Bronnen: Gemeente Amsterdam, Kadaster en OSM

    Gemaakt door ANS Verkeer & Ruimte met ArcGIS

    Klik hier of op de afbeelding om de kaart te bekijken.

    U kunt zien hoe ver een Amsterdammer werkelijk van da dichtstbijzijne supermarkt woont woont gemeten over de straat.

    Download via deze link een volledige A0 versie van de kaart.

     

    Lees meer...
     
  • Hemelsbreed: geen achterhaald concept?

    Hemelsbreed

    Waarom is een netwerkanalyse zo handig? In veel beleidsstukken wordt gekozen voor het begrip 'hemelsbreed', vaak uitgedrukt in een straal van x meter. Het is eigenlijk bijzonder dat in deze tijd van smartphones, "slimme" digitale kaarten, routeplanners en gps nog gekozen wordt voor 'hemelsbreed'.

    Lees meer...
     
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com