Hemelsbreed

Waarom is een netwerkanalyse zo handig? In veel beleidsstukken wordt gekozen voor het begrip 'hemelsbreed', vaak uitgedrukt in een straal van x meter. Het is eigenlijk bijzonder dat in deze tijd van smartphones, "slimme" digitale kaarten, routeplanners en gps nog gekozen wordt voor 'hemelsbreed'.

Twee voorbeelden hiervan die ik op het internet kon vinden zijn: de Regeling laadpalen elektrisch vervoer Zwolle waarin

het volgende wordt gezegd: “Volgens deze beleidsregel wordt binnen een straal van 500 meter van één van deze laadpalen geen medewerking verleend aan een nieuwe laadpaal op gemeentelijke grond.

De houder van de elektrische auto kan dan van deze bestaande laadpaal gebruik maken.”  En een ander voorbeeld is te vinden op de site van de gemeente Utrecht: “Er is in een straal van 250 meter van uw woonadres nog geen oplaadlocatie aanwezig”. Ik kom nog terug op het feit dat er wat mij betreft ook nagedacht mag worden over het gebruik van afstand in dit soort uitspraken, maar dat houdt u nog van mij tegoed in een volgend artikel.

Als we het Wilhelminapark in Utrecht als voorbeeld nemen kunnen we zien dat als je van punt A naar punt B moet verplaatsen er verschillende opties zijn. Maar niet elke optie is geschikt voor elk vervoermiddel. De aankomsttijd is ook afhankelijk van de keuze voor de juiste weg.  Stel dat we met de auto aankomen bij de oranje ruit en dat de paarse ster onze bestemming is. In de afbeelding zien we dat de afstand van de oranje ruit naar de paarse ster hemelsbreed 300 meter is (rode stippellijn).

 

Als we met de auto (blauwe pijlen) door rijden blijkt de werkelijke afstand 486 meter te zijn. Als we de auto hier parkeren, de vouwfiets uit de kofferbak halen en over de paarse route verder fietsen is de afstand 412 meter. Ik heb dan ook een vouwfiets in mijn achterbak, maar als je die niet hebt en de auto parkeert en een wandelingetje door het Wilhelmina park onderneemt, ben je binnen 387 meter bij de eindbestemming. Geen enkele afstand valt binnen de straal van 300 meter.

 

Verschillende vervoerswijzen leiden, niet verrassend, tot verschillende reisafstanden. Maar wat we ook zien is dat een straal van 300 meter geen goede maatstaf is voor de werkelijke afstanden. Dit soort situaties komen heel erg vaak voor. Zo zijn waterwegen, sporen, snelwegen en parken slechts enkele voorbeelden van obstakels die niet hemelsbreed overgestoken kunnen worden. Waarom houden wij dan toch vast aan de straal van x meter? Is het in deze tijd waarin digitale kaarten en routeplanners zo alom vertegenwoordigt niet beter om deze technieken te omarmen en te accepteren als tools om beleid nauwkeuriger en beter te maken? Iedereen die met Google Maps of Google Earth overweg kan is ook in staat om te doen wat hierboven beschreven staat. Ik begrijp dat dit voor Wilt u dit geautomatiseerd doen voor heel veel locaties tegelijk, neem dan contact met ons op via: ANS Verkeer en Ruimte. Vragen beantwoorden en bij u langs komen voor een presentatie met demonstratie doen wij gratis.

 

Effect fietsbrug over het IJ in Amsterdam

Ans Verkeer & Ruimte heeft een analyse uitgevoerd naar de verschillen in fietstijd met en zonder brug over het IJ vanaf IJssalon ijskoud de beste in Amsterdam-Noord tot maximaal een half uur fietsen. Klik hier om naar de gedetailleerde kaart te kijken.

Fietstijd zonder brug Fietstijd met brug

ANS Verkeer & Ruimte heeft in samenwerking met de groep 'Een brug over het IJ' een analyse gedaan naar het effect van een fietsbrug over het IJ. De discussie over de brug hoedt de gemoederen flink bezig.

Voormalig minister Melanie Schultz van Haegen was tegen en Rijkswaterstaat staat er ook kritisch tegenover. Vanuit de scheepvaartsector en de provincie klinken ook geen enthousiaste geluiden. Ook bewoners van Amsterdam Noord die al hun hele leven met de pont varen zijn er niet van overtuigd dat een brugverbinding met het oostelijk gelegen Java-eiland een snellere fietsverbinding met het Centrum van Amsterdam oplevert. Maar al deze kritische geluiden heeft de Gemeente Amsterdam er niet van weerhouden om toch voor de aanleg van deze fiets- en voetgangersbrug te kiezen. Dus de brug komt er gewoon.

De analyse is uitgevoerd met de volgende uitgangspunten:

  • Startpunt IJssalon ijskoud de beste in Amsterdam-Noord
  • Gemiddelde fietssnelheid 15 kilometer per uur
  • Maximaal 30 minuten fietsen
  • gemiddelde wachttijd op veerpont tijdens de ochtendspits volgens de dienstregeling van het GVB.

Bronnen:

  • Wegennetwerk van Rijkswaterstaat (NWB);
  • Dienstregeling GVB
  • Ondergrond: Esri

De analyse is gemaakt met behulp van ArcGIS en de weergave via Story Maps van ArcGIS Online.

 

Blogs

  • Loopafstand Supermarkt Amsterdam

    Bronnen: Gemeente Amsterdam, Kadaster en OSM

    Gemaakt door ANS Verkeer & Ruimte met ArcGIS

    Klik hier of op de afbeelding om de kaart te bekijken.

    U kunt zien hoe ver een Amsterdammer werkelijk van da dichtstbijzijne supermarkt woont woont gemeten over de straat.

    Download via deze link een volledige A0 versie van de kaart.

     

    Lees meer...
     
  • Loopafstand parkeerautomaat Amsterdam

    Bronnen: RDW, O&S, Kadaster, Rijkswaterstaat. Gemaakt met ArcGIS

    Klik hier of op de kaart om de interactieve kaart te openen.

    In 2014 werd in Amsterdam parkeren op kenteken ingevoerd. Dit was aanleiding om 900 betaalautomaten te verwijderen, omdat je niet terug naar de auto hoeft te lopen met het bonnetje. Ik vroeg mij toen al af wat nu de afstand tussen je bestemming en de parkeerautomaat zou worden. Daarom hebben we uit interesse alle loopafstanden vanaf de automaat over de weg uitgerekend en 2013 en 2016 naast elkaar weergegeven in een interactieve kaart.

    Lees meer...
     
  • Hemelsbreed: geen achterhaald concept?

    Hemelsbreed

    Waarom is een netwerkanalyse zo handig? In veel beleidsstukken wordt gekozen voor het begrip 'hemelsbreed', vaak uitgedrukt in een straal van x meter. Het is eigenlijk bijzonder dat in deze tijd van smartphones, "slimme" digitale kaarten, routeplanners en gps nog gekozen wordt voor 'hemelsbreed'.

    Lees meer...
     
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com