In maart 2016 bracht Over Morgen (adviesbureau in ruimtelijke ontwikkeling) in een persbericht een nieuwe ranking uit met betrekking tot elektrisch rijden. Trots kunnen wij melden dat het onderzoek door ANS Verkeer en Ruimte is uitgevoerd. Het gaat om een benchmark waarin de verwachte vraag naar elektrisch laden en de dekkingsgraad van bestaande laadpalen zijn gecombineerd in een ranking. Hiermee wordt de gereedheid van gemeentes op het gebied van elektrisch rijden ten opzichte van elkaar in kaart gebracht. In het artikel wordt gesteld dat de vier grote gemeenten (G4) zoals verwacht relatief goed scoren in de benchmark, want daar is de afgelopen jaar flink geïnvesteerd in openbare laadvoorzieningen. En in het artikel wordt er in het bijzonder aandacht besteed aan een aantal middelgrote gemeenten die relatief slecht scoren: Apeldoorn, Nijmegen, Amersfoort, Ede, Emmen, Enschede en Zwolle.

Hoe interessant de benchmark ook is, de vraag is nu natuurlijk: hoe nu verder? Wat is de procedure voor het bij plaatsen van nieuwe laadpalen? Gaat de gemeente voor een evenredige verdeling over het eigen grondgebied? Of voor een systeem van wie het eerst aanvraagt krijgt een paal voor zijn huis? Of is het verstandiger om vraag en aanbod goed op elkaar af te stemmen? Om deze vragen goed te kunnen adresseren en handvatten te bieden voor de toekomst, lichten wij eerst een klein tipje van de sluier op over de methodologie die is gebruikt voor de benchmark.  De uitkomsten van de benchmark zijn gebaseerd op een prognose voor het aantal elektrisch voertuigen per CBS buurt, ontwikkeld door Over Morgen gecombineerd met een analyse van het verzorgingsgebied van de huidige laadinfrastructuur gemaakt door ANS Verkeer en Ruimte.

In bovenstaande afbeelding van een gedeelte van Utrecht is goed te zien hoe fijnmazig de benchmark is opgebouwd. Elk adres met een woonfunctie (BAG, jan 2016) is in deze analyse opgenomen. Alle adressen zijn geanalyseerd op basis van de locatie ten opzichte van bestaande laadpalen en het wegennetwerk. Uit deze analyse ontstaan verzorgingsgebieden van een laadpaal op 200 en 500 meter loopafstand (zie onderstaande afbeelding).

Woonadressen die in het verzorgingsgebied liggen van een laadpaal krijgen een score op basis van de afstand van een laadpaal. Mochten een adres binnen het bereik van meer laadpalen liggen wordt deze score ook hoger. De nabijheid tot de laadpaal draagt ook bij aan de score. Des te meer laadpalen in de buurt, des te hoger de score. Dit geeft natuurlijk een fantastisch gedetailleerd beeld van de gaten in het huidige aanbod. Ook ontstaat er inzicht waar een overcapaciteit van laadinfrastructuur is. Zo scoort Amsterdam het beste in Nederland, maar veel laadpalen worden niet voldoende gebruikt.

Hoe nu verder?

Maak gebruik van onze analyse bij het maken van keuzes op het gebied van elektrisch vervoer (en verdere beleidszaken). Waar u momenteel afhankelijk bent van experts geven wij u een interactieve kaart in handen, waarmee u zelf aan de slag kunt. Hiermee krijgt u direct inzicht in probleem- en succes-gebieden. Daarna kunt specifieke gebieden verder onder de loep nemen. Stel niet al uw vertrouwen in modellen, maar laat deze met behulp van een ruimtelijke analyses uw opties aanscherpen. Wij helpen u hier natuurlijk graag mee. 

Effect fietsbrug over het IJ in Amsterdam

Ans Verkeer & Ruimte heeft een analyse uitgevoerd naar de verschillen in fietstijd met en zonder brug over het IJ vanaf IJssalon ijskoud de beste in Amsterdam-Noord tot maximaal een half uur fietsen. Klik hier om naar de gedetailleerde kaart te kijken.

Fietstijd zonder brug Fietstijd met brug

ANS Verkeer & Ruimte heeft in samenwerking met de groep 'Een brug over het IJ' een analyse gedaan naar het effect van een fietsbrug over het IJ. De discussie over de brug hoedt de gemoederen flink bezig.

Voormalig minister Melanie Schultz van Haegen was tegen en Rijkswaterstaat staat er ook kritisch tegenover. Vanuit de scheepvaartsector en de provincie klinken ook geen enthousiaste geluiden. Ook bewoners van Amsterdam Noord die al hun hele leven met de pont varen zijn er niet van overtuigd dat een brugverbinding met het oostelijk gelegen Java-eiland een snellere fietsverbinding met het Centrum van Amsterdam oplevert. Maar al deze kritische geluiden heeft de Gemeente Amsterdam er niet van weerhouden om toch voor de aanleg van deze fiets- en voetgangersbrug te kiezen. Dus de brug komt er gewoon.

De analyse is uitgevoerd met de volgende uitgangspunten:

  • Startpunt IJssalon ijskoud de beste in Amsterdam-Noord
  • Gemiddelde fietssnelheid 15 kilometer per uur
  • Maximaal 30 minuten fietsen
  • gemiddelde wachttijd op veerpont tijdens de ochtendspits volgens de dienstregeling van het GVB.

Bronnen:

  • Wegennetwerk van Rijkswaterstaat (NWB);
  • Dienstregeling GVB
  • Ondergrond: Esri

De analyse is gemaakt met behulp van ArcGIS en de weergave via Story Maps van ArcGIS Online.

 

Blogs

  • Hemelsbreed: geen achterhaald concept?

    Hemelsbreed

    Waarom is een netwerkanalyse zo handig? In veel beleidsstukken wordt gekozen voor het begrip 'hemelsbreed', vaak uitgedrukt in een straal van x meter. Het is eigenlijk bijzonder dat in deze tijd van smartphones, "slimme" digitale kaarten, routeplanners en gps nog gekozen wordt voor 'hemelsbreed'.

    Lees meer...
     
  • Loopafstand parkeerautomaat Amsterdam

    Bronnen: RDW, O&S, Kadaster, Rijkswaterstaat. Gemaakt met ArcGIS

    Klik hier of op de kaart om de interactieve kaart te openen.

    In 2014 werd in Amsterdam parkeren op kenteken ingevoerd. Dit was aanleiding om 900 betaalautomaten te verwijderen, omdat je niet terug naar de auto hoeft te lopen met het bonnetje. Ik vroeg mij toen al af wat nu de afstand tussen je bestemming en de parkeerautomaat zou worden. Daarom hebben we uit interesse alle loopafstanden vanaf de automaat over de weg uitgerekend en 2013 en 2016 naast elkaar weergegeven in een interactieve kaart.

    Lees meer...
     
  • Loopafstand Supermarkt Amsterdam

    Bronnen: Gemeente Amsterdam, Kadaster en OSM

    Gemaakt door ANS Verkeer & Ruimte met ArcGIS

    Klik hier of op de afbeelding om de kaart te bekijken.

    U kunt zien hoe ver een Amsterdammer werkelijk van da dichtstbijzijne supermarkt woont woont gemeten over de straat.

    Download via deze link een volledige A0 versie van de kaart.

     

    Lees meer...
     
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com